Vragen stellen hoort bij elke vorm van communicatie. Wanneer er heel ernstige moeilijkheden zijn om te communiceren, kun je door het stellen van gerichte vragen toch tot een vorm van gesprek komen en achterhalen wat iemand precies wil meedelen of vragen. Met een beperkt aantal beschikbare antwoorden kan er een tweewegs communicatie ontstaan.
Het is belangrijk om de vragen op de juiste manier te stellen. Vermijd een ongeordende opeenvolging van vragen; dat veroorzaakt enkel frustratie, werkt vertragend en zorgt zelden voor een duidelijke boodschap. Bouw de communicatie dus systematisch op, met deze tips en hulpmiddelen.
Het is van groot belang om samen een duidelijk en eenduidig signaal af te spreken voor ‘Ja’, ‘Nee’ en ‘iets anders’. Het afgesproken signaal moet je als gebruiker zo gemakkelijk mogelijk kunnen uitvoeren, met zo weinig mogelijk inspanning. De mogelijkheden van signalen zijn zeer uitgebreid. Soms is het even zoeken naar een goed en bruikbaar signaal. Om goede, bruikbare signalen te vinden, kun je gebruik maken van een notitieboek voor communicatieve signalen (Zie: Notitieboek voor communicatieve signalen).
Enkele voorbeelden van signalen:
Je kunt de woorden ‘ja’ en ‘nee’ aan het voeteneinde van het bed of op de muur bevestigen, zodat je naar één van de twee kunt kijken of wijzen. Maak deze kaarten duidelijker door ze groen en rood te maken en/of ze van een vinkje en kruisje te voorzien. Bij downloads (zie verder: Downloads) vind je enkele voorbeelden van kaarten met ‘ja’ en ‘nee’.
Een systematische vragenlijst is zodanig opgebouwd dat ze je toelaat om het onderwerp van het gesprek gestructureerd te achterhalen. Dit is sneller en efficiënter dan willekeurig vragen stellen.
Bij regelmatig en eenduidig gebruik worden de onderwerpen herkenbaar en voorspelbaar. Beide communicatiepartners weten dan precies wanneer welke onderwerpen aan bod komen. Hierdoor gaat dit stilaan vlotter verlopen. Ook bij moeilijkheden met taalbegrip kan deze voorspelbaarheid helpen. Een systematische vragenlijst kan opgebouwd zijn per onderwerp (mensen, plaatsen, tijd, …) of veeleer pragmatisch (ik heb een vraag, er is iets mis, ik vind, ik wil iets vertellen, …)
Wanneer het mondeling overlopen van de lijst onvoldoende is, dan kun je verduidelijken met afbeeldingen of tekst.
Hier (zie verder: Downloads) kun je systematische vragenlijsten downloaden.