Wanneer je een desktop/laptop, tablet of smartphone gebruikt om te communiceren, dan is het belangrijk om de communicatiesoftware altijd snel ter beschikking te hebben. Het kan interessant zijn om het programma automatisch te laten opstarten bij het aanzetten van je toestel. Hierdoor hoef je niet zelf, elke keer opnieuw, het programma te openen. Dit spaart je enkele handelingen uit, je kunt meteen beginnen met communiceren.
We gaan verder in op hoe je een programma onmiddellijk opstart bij het aanzetten van je toestel.
Er zijn verschillende manieren om in Windows 10 een programma of document automatisch te laten opstarten bij het aanzetten van je desktop/laptop.
In bijna alle communicatieprogramma’s vind je in de instellingen van het programma een optie om automatisch op te starten. Vaak wordt dit zelfs al gevraagd tijdens de installatie. Raadpleeg hiervoor de handleiding van het programma zelf.
In Windows is er een specifieke map voor het automatisch opstarten van programma’s bij het aanzetten van de desktop/laptop. Als er in deze map een snelkoppeling staat naar een programma of document, dan start dit automatisch op. Om een programma in deze map te plaatsen, zijn enkele ‘technische stappen’ nodig:
Het kan zijn dat het automatisch opstarten van een programma ooit is uitgezet in de instellingen van Windows. Dan werken bovenstaande methodes niet. Met volgende stappen kun je dit weer activeren.
Op MacOS kun je programma’s, documenten en mappen op de volgende manier automatisch laten openen wanneer je inlogt op je toestel:
Op je tablet of smartphone kun je er ook voor zorgen dat een specifieke app open staat telkens wanneer je het toestel inschakelt. Indien je deze optie activeert, is de gekozen app wel de enige app waartoe je toegang hebt. De overige functies van het toestel zijn dus geblokkeerd totdat je deze instelling terug uitschakelt.
Bij iOS heet deze instelling: ‘Begeleide Toegang’. Bij Android-apparaten is deze instelling niet altijd aanwezig. De benaming verschilt ook van merk en toestel. Bij Samsung heet dit bijvoorbeeld ‘Interactiebeheer’.